Rodbehandling​

​En rodbehandling er en behandling hvor tanden bedøves og rødderne bores ud.

Ned i de hule kanaler kommers der et desinficerende og konserverende stoffer som: antibiotika, flourouracil, iodoform, dexamethasol, formaldehyd mm. Disse kommer i direkte kontakt med hele kroppen via blodbanen.

Når roden er boret ud og fyldt, så kommer der en plastfyldning eller krone oven på den udborede del og tanden er nu død, uden forsyning af vitale stoffer. Den er desuden også følelsesløs og du vil ikke mærke hvis der går betændelse i tanden.

Tænder der er rodbehandlede har ikke længere en blodforsyning så bakterierne indeni en tand der er rodbehandlet er beskyttet mod immunsystemet. Patogene bakterier fra inficerede rodkanaler som inficerer den omkringlæggende kæbeknogle, mindsker, ødelægger eller dræber de hvideblodceller som er designet til at udrydde dem. På den måde kan der være en on going infektion.

De patogene bakterier( dannet inde i kroppen) er meget toksiske og kan rejse ud i kroppen via blodbanen og nå andre områder i din krop hvor de kan medvirke til utallige forskellige helbredsproblemer.

Vi får en toksisk forstyrrelse som giver en vegetativ forstyrrelse som igen påvirker vores endokrine effekt. Med andre ord, så overstiger den toksiske load vores afgiftningsmekanismer og kroppen lider under det.

​De endokrine bakterier som de anaerobe bakterier laver belaster kroppen og specielt udskillelsesorganerne. De er meget toksiske. Et tandfokus under en rodbehandlet tand kan give diffuse symptomer + komplekse tilstande.

Nogle af symptomerne kan være:

• Træthed
  • Tåget hjerne