​Irritabel tyktarm

Tilbagevendende fordøjelsesproblemer kan betyde, at du har irritabel tyktarm. Symptomer på irritabel tyktarm varierer meget fra person til person og kan have en tendens til at komme og gå med stress og andre livsstilsvaner og ændringer. Hver enkelt persons erfaring med irritabel tyktarm er unik og hos den enkelte er visse symptomer ofte forstærkede eller hyppigere end hos andre.

HVAD ER IRRITABEL TYKTARM?

Irritabel tyktarm er et begreb, der bruges til at beskrive en fordøjelsesforstyrrelse.

De almindeligste symptomer er bl.a. ændringer i tarmbevægelser - kramper, mavesmerter, oppustethed, gas, diarré og / eller forstoppelse.

Mere end 10 procent af verdens befolkning lider af irritabel tyktarm og selv om det kan ramme alle, er det oftest set ved unge og midaldrende kvinder.

Ingen test kan afsløre, om du har irritabel tyktarm eller ej og derfor er det vigtigt at spore symptomerne. Ud fra en lægelig vurdering er irritabel tyktarm diagnosticeret, når en klynge af symptomer opstår sammen og varer i mindst flere måneder. Nogle af de væsentligste tegn og symptomer på irritabel tyktarm er som nævnt; tilbagevendende mavesmerter, luft i tarmene og ubehag samt ændringer i dit afføringsmønster.

Den gode nyhed er, at du kan behandle dine symptomer på en naturlig måde. BOOK en konsultation ved mig.

Jeg laver en grundig undersøgelse og giver mig tid til at høre i detaljer, hvordan dine symptomer har udviklet sig og hvordan du oplever at leve med en Irritabel tyktarm.

Jeg laver derefter en behandlingsplan til dig, som kan indeholde vejledning i forhold til behandlinger med Colon-Hydro terapi, vejledning i forhold til eventuelle kost- og livsstilsændringer og afdækning af, hvorvidt der er mistanke om hormonelle forstyrrelser, der kan være (med)årsag til din irritable tyktarm.

Irritabel tyktarm er en diagnose som ofte stilles, når andre og mere alvorlige sygdomme i fordøjelsessystemet er udelukket hos lægen. Diagnosen kan stilles, når der har været fordøjelsessymptomer med en varighed på mindst tre til seks måneder. Næsten alle mennesker oplever på et tidspunkt i livet, at deres mave volder dem problemer. Problemer med at gå på toilettet på grund af forstoppelse og diarré, eller afføring, der virker anderledes end normalt. Varigheden af ​dine symptomer er en vigtig kendetegnende faktor for irritabel tyktarm.

Udover varigheden fortæller frekvensen af symptomerne også noget.

For at diagnosen kan stilles, skal symptomerne være til stede mindst tre dage hver måned eller oftere. For nogle mennesker kan flere symptomer optræde sammen i “klynger”, mens det for andre i højere grad handler om, at et eller to symptomer dominerer billedet f.eks. luft i tarmene, diarré eller forstoppelse.

De mest almindelige symptomer på irritabel tyktarm er:

• Ændringer i dit normale afføringsmønster, herunder forstoppelse og diarré.
  • Nogle mennesker har en tendens til at opleve enten forstoppelse eller diarré oftere end den andre. Diarré betragtes som løs afføring hvor du ofte går på toilettet flere gange om dagen. Forstoppelse er kendetegnet ved at du har mindre end tre afføring hver uge.
  • ​Ændringer i udseendet af din afføring, herunder tekstur og farve. Nogle gange kan afføringen være løs, skifte farve eller slim kan optræde.

Enhver afføring er lidt forskellig fra gang til gang, uanset om den er hård og lille, blyanttynd eller mere vandig. Det der betyder mest er, om din afføring eller dit afføringsmønster ændrer sig.

• Din mave føles oppustet.
  • ​Slim i afføringen.
  • ​Du har luft i maven og bøvser meget.
  • ​Du oplever mavesmerter eller smerter og kramper som svarende til dem, du oplever under en menstruation.
  • ​Kvalme, halsbrand eller sure opstød.
  • ​Du oplever en følelse af at blive hurtigere mæt eller tab af appetit.
  • ​Symptomerne aftager, når du har været på toilettet.

De fleste mennesker med irritabel tyktarm oplever, at symptomerne skifter i styrke. I perioder er de meget generet af symptomer, mens de i andre perioder kan være helt symptomfri.

Selvom nedenstående symptomer ikke er decideret “fordøjelsesproblemer”, er de ofte til stede hos personer med irritabel tyktarm.

• ​Angst eller depression.
  • ​Stress (kan være med til at udvikle irritabel tyktarm, men symptomerne, som opleves ved irritabel tyktarm, kan samtidig forværre en stress og skabe en ond cirkel, der kan være svær at bryde).
  • ​Søvnproblemer og træthed.
  • ​Hovedpine
  • ​En ubehagelig smag i munden.
  • ​Muskelsmerter, især i nedre del af ryggen.
  • ​Seksuelle problemer, herunder nedsat sex lyst.
  • ​Problemer med lavt selvværd, da en oppustet mave ikke er sjov at bøvle med.
  • ​Hjertebanken.
  • ​Hyppigt eller presserende behov for at urinere​