​Forstoppelse – hård mave

Forstoppelse er en meget almindelig lidelse, som mange lider af – men ikke snakker højt om.

Hvis du er forstoppet, kan du opleve symptomer som mavesmerter, hovedpine, migræne, dårlig ånde eller influenza lignende symptomer.

Heldigvis kan en behandling med Colon-Hydro terapi hurtigt og enkelt være med til at afhjælpe din træge fordøjelse og forebygge, at det opstår igen. Behandlingen er sikker, hygiejnisk, lugtfri og uden brug af afhængighedsskabende afføringsmidler. – læs mere om en Colon-Hydro behandling.

Jeg giver dig vejledning i, hvordan du fremadrettet kan undgå at komme i samme situation igen. Hos mig er du i centrum og jeg afsætter tid til at forstå dine symptomer og mulige årsager til dine fordøjelsesproblemer.

Årsagen til hård mave

​Når tyktarmens bevægelser hæmmes, kan det resultere i hård mave. Funktionen i din tyktarm hæmmes bl.a. hvis du ikke er opmærksom på at spise en fiberholdig kost, drikker for lidt vand eller dyrker for lidt motion.

Hvis du holder dig, selvom du føler træng til at besøge toilettet, så kan det også være med til at skabe forstoppelse. Det ses bl,a. hyppigt ved børn og teenagere.

​Det ideelle afføringsmønster er karakteriseret ved 1-3 tarmtømninger pr dag, men samtidig skal din afføring også i konsistens være en 4 eller 5ér på det der kaldes en Bristol Stool Chart.

Der er altså 2 vigtige indikatorer i forhold til, om du er forstoppet; hvor tit du er på toilettet og hvilken konsistens din afføring har.

​Hvis du f. eks. kun har afføring hver anden dag er passagen igennem din tarm lidt for langsom.

Din afføring skal ikke være som små hårde knolde, men heller ikke flydende. Det skal ikke føles vanskeligt at komme af med og konsistensen skal være blød, men stadig formet som en pølse. Der er mange variationer fra mild forstoppelse til de mere alvorlige typer.

Hvis du enten har en for langsom transittid, eller konsistensen ikke er tilfredsstillende, kan du finde gavnlige råd her.​

1: Fjern typer af mad som kan være med til at forværre en forstoppelse.

De mest almindelige skurke er: hvede – gluten generelt, kornprodukter og mælkeprodukter.

2: Tilsæt mere fedt til din kost

De gode essentielle fedtstoffer: fiskeolie, kokosolie, olivenolie, hørfrøolie, avokado olie. De skal være økologiske og koldpressede og helst tilsættes kolde til din mad, da opvarmning kan skade dem.

Fedt bruges ikke kun til at forbedre vores fordøjelse, men har en gavnlig virkning på vores hormoner, cellevægge og indre organers funktion.

Der er to grunde til, at mere fedt kan afhjælpe forstoppelse. Den ene er, at noget af fedtet passerer ned til tyktarmen og fremskynder tømningsreflekserne. Den anden er, at det provokerer til en højere udtømnings frekvens af galde, som også stimulerer tarmens tømningsreflekser.

Prøv at tilsætte mere olie til din mad i en uge og se, om ikke der sker forbedringer.

3: Spis flere fermenterede grøntsager

Fermenterede grøntsager ændrer din bakterieflora i tarmen ved at tilbyde de gode bakterier ”mad”. Nogle af de fermenterede substanser, som tarmbakterierne kan lide, er polyoler, oligosaccarider, pectin samt andre ikke absorberede kulhydrater og proteiner. Gode kilder kunne være:
Løg, hvidløg, champignon, bær, broccoli, gulerødder, blomkål, pærer og æbler.

Ved at spise flere fermenterede grøntsager sørger du for at de gode tarmbakterier har rigeligt at spise – du kan samtidig gøre gavn ved at indtage et probiotika produkt.

Jeg anbefaler NDS probiolax, som har mange af de bakterie stammer, som laver mælkesyre i tarmen. Det er med til at sikre et bedre flow.

1 tsk. NDS pulver udrøres i en halv kop lunken vand + evt en spsk plantemælk. Du lader det hvile i min 15 min – gerne længere hvis det passer bedre med din tid.
Drikkes på TOM mave, da det giver den største mulighed for at de når ned hvor de gør størst gavn. De passerer nemlig mavesækken hurtigst når den er tom.

4: Spis flere fibre.

Fibre er vigtige, men det kan være nødvendigt at udvise påpasselighed med, hvor meget du indtager, hvis du lider af irritabel tarm. Fibre nærer vores tarm og binder blandt andet brugte østrogener og kolesterol til sig og transporterer dem ud i toilettet.

Derfor er det for de fleste rigtig godt at spise masser af grønsager, fuldkorn og loppefrøskaller mm. Men der er undtagelser fra reglen, og der findes mennesker, der netop i en periode kan have bedst af ikke at spise fibre. Specielt hvis du lider af SIBO, eller irritabel tarm i det hele taget, så skal du lytte til hvad din krop fortæller dig.

Når du starter op med at spise fibre som f.eks HUSK er det bedst at du blander dem op, før du spiser dem.​

Dvs., at du blander dem med f.eks. vand, så de kan suge væske til sig. Hvis fibrene ikke er blandet op, kan de virke lige modsat, når du spiser dem, da de suger væske fra tarmen. Hvis der ikke er der tarmvæske, kan fibrene forårsage netop forstoppelse. Start desuden langsomt op og væn din tarm til at få flere fibre, øg dosis i det tempo og det omfang din krop befinder sig godt med. Det er meget vigtigt at du drikker rigeligt med vand.

Et produkt jeg selv ynder at bruge, er Glucomannan Complex fra Naturdrogeriet. Den smager lidt af hindbær og er nem at drikke.
Den er nem at gå til også for børn. Den kan blandes i lidt juice eller saft hvis det ønskes.

5: Spis flere kulhydrater

Hvis ikke du lider af SIBO eller har diabetes, kan det anbefales, at du øger din mængde af kulhydrater.

Når kulhydrater kommer ned i tarmen, bliver de fermenteret af microfloraen i tarmen.

For få kulhydrater over for lang tid nedregulerer thyorid hormonerne og sløver tarmbevægelserne. Mange problemer med helbredet er linket til binyrerne og en lang periode hvor kroppen tvinges til at lave sin energi fra få kulhydrater kan være med til at dysregulere hormonerne. Tilstanden hedder ketosis og er ikke i sig selv dårlig, men det skal bare ikke være en tilstand kroppen er i altid og slet ikke hvis du har problemer med dine binyrer. Det slider for hårdt på dem.

Mængden af kulhydrat som passer til dig, afhænger af, hvor fysisk aktivt dit arbejde er, hvor meget motion du dyrker mm. Med andre ord er mængden individuel. Ved forstoppelse er der som regel en tolerencetærskel mellem 75 og 150 gram pr. dag. Prøv dig frem.

Ketosis, hvor du indtager under 50 g/dag kan være fint og sundhedsfremmende i en periode, men tåles bedst af folk, som ikke lider af forstoppelse. Men mærk efter, hvad der virker for dig.

6: Spis flere probiotiske bakterier

Der kommer flere og flere studier, som peger på, at vi skal spise gode bakterier for at forøge mængden af gode tarmbakterier i vores tarme.

Vi har hidtil troet, at probiotiske bakterier kun var med til at udkonkurrere de dysbiotiske tarmbakterier ved at forøge mængden af gode tarmbakterier og på den måde holde de mindre god i skak.

Nyere studer peger i retningen af, at gode tarmbakterier i højere grad er med til at reducere inflammation ikke bare i tarmen, men i hele kroppen. Tarmbakterier interagerer med vores immunsystem og hjælper det til at reagere mere hensigtsmæssigt i forhold til de moderne stimuli. Der er altså flere fordele ved at spise probiotika hver dag.

Hvilken form du vælger, er op til dig. Jeg kan anbefale, at få det fra så mange kilder som muligt. Som tilskud, fermenterede grøntsager eller fermenteret yoghurt hvis det tåles.

7: Spis svesker

For nogle mennesker virker det at spise svesker.
Et studie har vist, at 70% følte, at de blev hjulpet af svesker.
Altså ikke alle, men prøv dig frem.

Jeg vil anbefale 3-8 svesker om dagen i den periode, du prøver det af. Prøv det i en uge og se om det gør en forskel for dig.

8: Spis mere salt

Hvis du ikke har problemer med dit blodtryk, kan det være en ide at tilsætte lidt mere salt til din mad.

Vi er en levende organisme og vi er afhængige af vores elektrolytter, for at vores elektriske respons i kroppen virker. Hvis vi mangler salt, flyder elektriciteten i kroppen ikke ordentligt.

Vi skal have mellem 3000 mg og 7000 mg pr dag. 1 1/2 tsk – 3 tsk. Alt efter hvor meget du sveder.

Salt er vigtigt for vores elektrolytbalance OG vores binyrer og hormonproduktion.

Det skal ikke være almindeligt bordsalt, men himalaya salt eller sea salt som du skal tilsætte din mad, da de indeholder vigtige mineraler og sporstoffer, som kroppen har brug for.

Vær opmærksom på, at meget mad er tilsat salt, så det gælder kun, hvis du ikke spiser mad, som er forarbejdet.

Som med alt andet, så kan overdrivelse være værre end slet ikke at gøre noget, så gå varsomt frem.

Prøv ikke alle punkter af i den samme uge, men gå strategisk frem med et´ punkt om ugen og find ud af, om noget hjælper dig bedre end andet.

En kombination af flere kan være hensigtsmæssig. Brug tiden og find en løsning som hjælper dig i det lange løb.

Du kan også booke en tid til en konsultation ved mig og få hurtig hjælp og rådgivning.

Kontakt mig

henriette

Naturmedicinsk klinik - Lafontaines

CVR:​ 27532993 

Har du lyst til at se mere af mit arbejde? ​
​Så følg med på Facebook og Instagram:

fb-svg-moerk​  ig-svg-moerk

Åbningstider

Se ledige tider under tidsbestilling.

Åbent i weekend og aftener efter aftale.